Sunday, April 1, 2012

«ملی شدن نفت ایران»

روز نُهُم امرداد ماه سال 1352 (1973) طی مراسم باشکوهی در کاخ «سعدآباد»، لحظه تاریخی ملی شدن نفت ایران، به امضای شاهنشاه آریامهر بر سند تاریخی و ملی میهن مان، نهاده شد.
در این تاریخ، همه قراردادهای نفتی ایران، با کنسرسیوم جهانی نفت که از سال 1333 و پیش از آن بسته شده بود، بصورت یکجانبه و از سوی ایران لغو اعلام شد، و اجازه خرید، فروش، و هر معامله بر سر نفت و دارایی ایرانیان، به دست خود ایرانیان، اع...لام شد.
پادشاه فقید ایران، در این مراسم با شکوه، که روز تاریخی رسمی و قانونی و عملی «ملی شدن نفت ایران» است، اعلام داشتند:
{... تلاش و مبارزه پیگیر من، برای رهبری ملتم به سوی آینده ای پُر شکوه، برای من، مستبزم کار طاقت فرسای شبانه روزی، کشمکش های سنگین بین المللی، و رویارویی با تحریکات و دسیسه ها و توطئه های دشمنان درونی و بیرونی بود....
اگر برای من، فقط آسایش شخصی و استفاده بی درد سر از امتیازات مقامی (شاهی) که دارم مطرح بود، و به اندیشه آینده درخشان ملتم نبودم، سرگذشت پادشاهان 150 ساله گذشته منهای پدرم، می توانست سرمشق خوبی برای من باشد، که از آن راه و روش پیروی کنم، اما، پدرم و من، از آن روش پیروی نکردیم، زیرا سعادت ملت من و سرزمینم، برای من از بیشترین ارزش برخوردار است

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.