Saturday, June 23, 2012

متن مصاحبه رضا پهلوی با جروزالم پست که توست کاربر فیسبوک، کوروش کوروش زده ترجمه و توسط من ادیت شد

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=272989

Obama ‘chickened out’ of confronting mullahs


مورخ 15 خرداد 1391
لاهه (هلند) –شاهزاده رضا پهلوی قامت ایستاده، خصوصیات چهره لبخند ضمنی و تیزهوشانه پدر خود را به ارث برده است. اما نمونه مدرن پدرش” شاه ” نیست. تفاوتهای میان محمدرضا پهلوی فقید و پسرش در نخستین لحظات شروع مصاحبه ای که رضا پهلوی هفته گذشته در حین سفر خود به هلند با جروزالم پست انجام داد، نمایان میشود.
رضا پهلوی به شهر لاهه واقع در کشور هلند سفر کرده بود تا دادگاه کیفری بین المللی را متقاعد کند علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را به جنایت علیه بشریت متهم نماید. وی ناامید از سیاستهای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در قبال ایران (رضا پهلوی میگوید اوباما از نیروهای دموکراسی خواه ایرانی حمایت نکرد)، جنبش اعتراضی جدیدی را در تبعید، بر ضد جمهوری اسلامی و رژیم ملایان، آغاز کرده است.
در حالیکه شاه فقید ایران، که تا زمان خروج از ایران در سال ۱۹۷۹، به عنوان آخرین شاه مملکت بر ایران حکم راند، به خاطر رفتار به شدت رسمی و چهره جدی‌اش مشهور بود، پسر بزرگش رضا پهلوی خودمانی، مهربان و اجتماعی به نظر میرسد. در حالیکه پدر بدون هرگونه پرده پوشی و رودربایستی حق خود برای در اختیار داشتن قدرت مطلقه را اعلام میکرد، پسر حتی نمیگوید که در صورت بازگشت به ایران آیا نقشی سیاسی را برای خود متصور است یا خیر.
هنگام صحبت راجع به دوران پادشاهی پدر خود، رضا پهلوی میگوید: “مسائل مختلفی بودند که درست پیش نرفتند”.
رضا پهلوی ۱۷ ساله بود که خانواده اش ایران را ترک کردند. در آن زمان انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و در پی آن رژیم کنونی آیت الله ها در ایران قدرت را به دست گرفت.
رضا پهلوی میگوید: «برخی از کارکنان ساواک (پلیس مخفی) افراط کردند، سرکوبهای زیادی وجود دشت، اقدام های غیر ضروری زیادی مانند شکنجه صورت گرفت که من نه تنها نمیتونم براحتی از کنار آنان بگذرم بلکه آنها را محکوم مینمایم”. با این وجود او میگوید که اعمال شاه را باید در ظرف زمانی خود مد نظر قرار داد.”از یک طرف مسکو فعالانه به دنبال مسلط شدن بر کشور از طریق برانگیختن مردم بود و از طرف دیگر آیت الله ها برای در اختیار گرفتن قدرت آماده میشدند. مسلما همه چیز عالی نبود اما حالا اکثر ایرانیان بر این مطلب صحه میگذارند که آن زمان دستکم کشور در حال حرکت رو به جلو بود و وجهه بین المللی ایران ارتقا یافته بود”.
پدر او که خواهان پیشرفت, غرب گرا ولی حاکمی مستبد بود، به دلیل سالها بی توجهی به خواست عمومی برای انجام اصلاحات دموکراتیک در کشور، مورد بیزاری مردم قرار گرفت. رضا پهلوی میگوید او به دنبال حکمفرمایی نیست. او میگوید: “این بسته به خواست مردم است که بگویند من چه نقشی را باید ایفا کنم”.
در حین مصاحبه در هتل، رضا پهلوی میگوید اگر زمانی او به ایران برگردد، قطعا این موضوع به لطف اقدامات روسای جمهور آمریکا نخواهد بود. او همراه با چندین محافظ شخصی که همواره او را تحت نظر دارند به این طرف و آن طرف میرود. از ترس تروریستهای اجیر شده توسط جمهوری اسلامی، آزادی رفت و آمد رضا پهلوی به شدت محدود شده است.
رضا پهلوی معتقد است که”کاخ سفید آنجا که پای ایران به میان میاید، همیشه دچار ضعف سیستماتیک شده، از درک مسائل داخلی ایران عاجز مانده است و رییس جمهور کنونی آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست”.
شاهزاده ایرانی میگوید: “باراک اوباما برای اینکه اثبات کند که با جورج بوش تفاوت دارد به تعامل با رژیم ایران پرداخته و کاملا از مسیر درست منحرف شده است. این کمکی به مشکل نمیکند. این چیزی نیست که مردم ایران [از آمریکا] انتظار داشتند”.
”مردم ایران درخواست کمک میکنند و اوباما درعوض، به این اهمیت میدهد که به خامنه ای نشان بدهد که میتواند با او یک رابطه منطقی داشته باشد. طرز تفکری که جیمی کارتر در سال 1979 داشت و همان طرز فکر در سال 2012 هنوز ادامه دارد”.
رضا پهلوی میگوید: “در تورات به روابط دو ملت ایران و اسرائیل از زمان کوروش بزرگ اشاره شده و اینکه در زمانیکه یهودیان نیاز به کمک داشتند، کوروش شاه ایران به یاری آنان شتافت. امروز روز نیاز ما مردم ایران است. امروز ما از شما اسرائیلی ها میخواهیم که برای نجات مردم ایران از حکومت دیکتاتوری به ما کمک کنید. حال شما چه پاسخ میدهید؟ بمب بر سر ما میریزید یا کمکمان خواهید کرد؟”. در عین حال رضا پهلوی تلاش میکند تا با تنظیم شکایت 43 صفحه ای جنایت برعلیه بشریت که توسط شخص خامنه ای انجام گرفته و ارجاع ان به دادگاه بین المللی، رهبر جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد. جنایات مطرح شده در این پرونده عبارتنداز: سرکوب های سیاسی، محاکمه همجنس گرایان در ایران و تجاوزات جنسی و شکنجه منتقدین حکومت از سال 2002 تا بحال و کودتای انجام شده در ایران در سال 2009.
برای محکومیت خامنه ای، پرونده باید از طریق سازمان ملل به دادگاه بین المللی ارجاع داده شود. رضا پهلوی میگوید او تمام تلاش خود را برای همراه کردن سایرین برای انجام این منظور انجام خواهد داد.
رضا پهلوی میگوید که رژیم ایران رژیمی دیکتاتوریست مبنی بر نژاد پرستی وباورهای ایدلوژیک. این خود ترکیبی است از حکومتهای هیتلر، هیئت حاکمه شوروی سابق و آپارتاید که اقلیت ها و حتی زنان را به شیوه ای فاشیستی تهدید میکند. اما آنچه برای من بسیار عجیب است این است که دنیا تا کنون موضع گیری مشخصی در قبال این رفتار رژیم نداشته است.
گرچه رضا پهلوی سخت بر موضع خود برای سرنگونی رژیم پا بر جاست، اما با هرگونه عملیات نظامی در این زمان مخالف است. او میگوید: “در انتخاب نوع برخود با رژیم از میان گزینه های مذاکره، تحریم یا حمله نظامی، گزینه دیگری هم هست که تا بحال نادیده گرفته شده و آن حمایت از مردم ایران برای دستیابی به آزادی در کشور است”.
اسراییل باید تلاش بسیار گسترده تری را جهت دخالت دادن مردم ایران که به به گفته رضا پهلوی، در مقابل رژیم آیاتاله ها ایستادگی کردند انجام دهد. وی توضیح میدهد که حمله نظامی فقط تلاش ایران برای تبدیل به قدرت هسته شدن را به تاخیر میاندازد ولی رژیم همچنان باقی خواهد ماند و ما با همین رژیم دوباره سر و کار خواهیم داشت. اگر میخواهید مشگل اساسی برطرف شود، باید از مردم داخل ایران حمایت کنیم، مردم ایران خواهان برکناری این رژیم هستند. حمایت از نیروهای برانداز به معنی حمایت از اصلاح طلبان یعنی انقلاب سبز و رهبران آنها، آقایان موسوی و کروبی نیست. جامعه بین المللی تلاش بسیاری در برقراری اصلاحات به خرج داد و بر روی ان سرمایه گذاری کرد و این در حالی است که در برابر مخالفان واقعی نظام ولایت فقیه، رفتاری گزینشی و پیش شرطی در پیش گرفت”.
هرچه بیشتر از اصلاحات حمایت کردند، بیشتر دریافتند که تلاشی بیهوده برای انجام تغییر در ایران انجام داده اند چرا که مافیای نظامی در ایران هنوز راس هرم قدرت را در اختیار خود دارد.
خامنه ای کنترل تمام بخش های حکومتی را از قبیل قوه مقننه، مجریه، وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح در دست دارد.
هدف تظیم این شکایت به دادگاه بین المللی شامل سه بخش میباشد .نخست اجرای عدالت، دوم دادن دلگرمی به مردم ایران که آنان در این را تنها نیستند و سوم فرستادن پیام به افرادی که بناچار درگیر بدنه نظام سرکوبگر هستند. پیامی بدین مضمون که این رهبران رژیم هستند که بایست پاسخگو جنایات باشند، نه درجه داران و کسانی که پست اداری دارند.
رضا پهلوی تصویری از آشتی ملی برای ایران ترسیم مینماید. تصویری همانند آنچه در آفریقای جنوبی اتفاق افتاد و سران سابق دستگاه حکومتی با اعتراف به اشتباه خود و همراه شدن با مردم از عفو عمومی برخوردار شدند.
رضا پهلوی میگوید: ” کسانی که در بدنه نظام هستند باید بدانند اگر از همکاری با رژیم دست بکشند هیچ آسیبی نخواهند دید. اگر عفو عمومی نباشد، آینده ای همانند سوریه را در ایران خواهیم داشت و که کسانی که در استخدام حکومت هستند برای اینکه چند لحظه ای بیشتر زندگی کنند، مخالفان رژیم را تا سقوط کامل رژیم خواهند کشت.
رضا پهلوی در طی سفر خود با پروفسور افشین الیان دیدار کرد. پروفسور الیان که در ایران متولد شده، فیلسوف حقوق و متخصص قوانین بین الملل از دانشگاه لیدن هلند است. آقای الیان، مقاله نویس و منتقد رژیم ایران، رضا پهلوی را شخصیتی با دیدگاه فراگروهی توصیف میکند که قابلیت این را دارد که طیفهای مختلف اجتماع را متحد نماید. طیف هایی از اسلامیون میانه رو گرفته تا طبقه روشنفکر با دیدگاهای غربی.
در ایران، حتی در دور افتاده ترین نقاط ایران، دو نام شناخته شده هستند، یکی خامنه ای و دیگری رضا پهلوی.
الیان میگوید: ” دومین نام، تنها شخصیت شناخته شده مخالف رژیم هست که توانایی این را دارد که به نحو موثری ایفای نقش کند و از طرف مردم ایران سخن گو باشد. او تنها شخصیت سیاسی مخالف رژیم است که تا کنون فرا مسلکی و فراجناحی با مسائل برخورد کرده است

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.